OMNI: Fra snøradar til undervannskommunikasjon

OMNI Alliansen er revitalisert og aktiv som aldri før. Kundene kan nyte godt av å få tilgang til spisskompetanse fra svært ulike bedrifter, samtidig som produktutviklingen koordineres gjennom ett kontaktpunkt. Her er noen av medlemmene samlet for å presentere seg i Horten-regionen: F.v. Tord Færøy, Head Energy Multicontrol, Erik Hagelien, Schive, Øystein Back, Axxe, Amund Eide, Miko Plast, Frode Stensaa, 7sense og Alfhild Skogsfjord, daglig leder for OMNI Alliansen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av: Elektronikk v/ Einar Karlsen – publisert i Elektronikk 02/2020 samt på Elektronikknett 03-03-2020

I fjor kunne OMNI Alliansen – et nettverk av bedrifter med kompetanse innen elektronikk, programvare, plast, mekatronikk, batteriløsninger og systemdesign – feire tiårsjubileum. Med det er de trolig den lengstlevende formaliserte nettverksorganisasjonen i elektronikkbransjen.

OMNI 2.0
Samarbeid mellom så vidt ulike bedrifter krever både vilje, engasjement og gode samarbeidsrutiner. At OMNI har overlevd, tyder på at de fokuserer på disse oppgavene, og selvsagt at det er et behov for tjenestene. I forbindelse med jubiléet tok alliansen en runde med seg selv, for å redefinere kjernesatsingsområder og samarbeidsmetoder. Det har resultert i et slags OMNI 2.0, som ifølge daglig leder Alfhild Skogsfjord har fungert godt.

Stor interesse
Sammen med alliansens medlemmer har Skogsfjord nylig vært på presentasjonsrunde i flere regioner, med gode tilbakemeldinger. – Det er tydeligvis et stort behov for tjenester innen industrien, sier hun. – Sammen utgjør vi et interessant alternativ, ettersom vi dekker et bredt spekter av fagområder. De fleste trenger noe av alt, samtidig som det kan være krevende å gå til forskjellige selskap for å komme til riktig spesialist, fremholder Skogsfjord.

Teknologivalg
Ved å gå inn i en tidligst mulig fase av et prosjekt, kan alliansen bidra med å se på både teknologi- og kostnadsaspekter ved prosjektet, og hente inn folk med den rette kompetansen. Gjennom hele prosjektet vil kunden imidlertid bare behøve å forholde seg til én kontaktperson. For oppstartbedrifter kan slik hjelp være gull verdt. Et godt eksempel på det er Think Outside.

Snøradar
Think Outside ble etablert i 2017 med mål om å overføre ekspertise fra oljeindustrien til andre anvendelsesområder. Som skisport. De utviklet et konsept kalt Sknow, der en radarsensor montert på skien analyserer snølagene under, og gir brukeren informasjon om snøprofilen i området, og varsel dersom ustabile snølag blir fanget opp.

 

Sknow er et godt eksempel på tverrfaglig samarbeid i OMNI: Sknow analyserer snøen rett under skiene, kommuniserer med GPS og sender info til smarttelefonen din via Bluetooth for å kunne gi en snøprofil for stedet du befinner deg. Den festes rett på skien, og sender et radarsignal gjennom snølagene. Refleksjonene prosesseres i sanntid og gir et detaljert bilde av forholdene, samtidig som maskinlæring utnyttes for å gi bedre informasjon over tid. Foto: Åsnes/Thinkoutside

Samarbeid
Da OMNI ble kontaktet for å få utviklet produktet, ble nesten hele nettverket engasjert. 7sense har utviklet maskinvaren, mens det tradisjonelt subsea-og olje-/gass-orienterte selskapet Head Energy Multicontrol utviklet de avanserte programvarealgoritmene. Miko Plast stod for riktig valg og produksjon av plastmaterialer, Schive tok frem en robust batteripakke, mens Axxe produserte enheten.

Kombinerer spissteknologi
– Vi jobber hver for oss på spissteknologi i relativt smale segmenter, men har samtidig evne og mulighet til å knytte disse sammen på en unik måte, kommenterer salgssjef Erik Hagelien fra Schive AS. – Det er svært få bedrifter som er i stand til å ha ”alt”. Derfor er vi som nettverk svært interessante også for store selskaper, fremholder han.

– Tar gjerne en diskusjon

OMNI tar på seg både totalløsninger og delprosjekter. Felles for begge er at man ønsker å komme inn i prosessen så tidlig som mulig. Det å velge riktige komponenter, eller riktig plastmateriale for den sakens skyld, kan være avgjørende for kvaliteten til og prisen for sluttproduktet. – Vi har en lav terskel for å ta en diskusjon om produktet, understreker Skogsfjord. – Innovasjon skapes gjennom de vi kaller ”interdisiplinær kompetanse”. Men det er viktig å ha gode samarbeidsrutiner, og det har vi jobbet mye med, sier hun

Fremtid i jordbruk
Nettverksbedriftene er i dag inne i nærmest alle tenkelige markeder. – Vi har jo tradisjonelt vært flinke på for eksempel offshore. Med 7sense i gruppen har vi fått inn et annet ytterpunkt i porteføljen, nemlig jordbruk. Der er det et stort potensiale, med mye som kan måles og gjøres bedre, forteller Skogsfjord.

Advarer mot Kina-smekk
Alfhild Skogsfjord mener OMNI Alliansen nå har bygget opp en samarbeidsform og leveranseevne som mange kunder vil kunne dra nytte av. Med erfaringen fra mange tidligere prosjekter vil hun samtidig rette en advarende pekefinger mot å gjøre prøve å alt selv.

– Mange forstår ikke kompleksiteten i produktutviklingen, de bestiller direkte på nett fra leverandører – gjerne i Asia. Leverandører i Asia kan være gode på storvolum av kvalitetssikret produksjonsunderlag, men inntil underlaget er på plass anbefaler vi å ha leverandørkjeden nærmere, sier hun. Skogsfjord bekrefter en trend Elektronikk erfarer, der mange har skrubbet seg på ”billigprosjekter” i Asia, men ender opp med å komme tilbake til norske underleverandører.

– Det er viktig å forstå konsekvensen av å ikke ha full kontroll over prosessene, fastslår Skogsfjord.

Les mer om OMNI spesialistene.

Artikkelen er gjengitt i samråd med forfatter Einar Karlsen. Den er publisert i tidsskriftet Elektronikk utgave 2 i 2020, samt på Elektronikknett se: OMNI fra snøradar til undervannskommunikasjon